Maskinentreprenören

Vi firar rekordår tillsammans med Maskinentreprenören!

Adviser har varit partner till Maskinentreprenören sedan 2018 och vi är stolta över samarbetet som utvecklats under åren.

Maskinentreprenören är en branschtidning som ges ut av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentrepenörerna. Tidningen innehåller heltäckande bevakning av anläggningsbranschen och ges ut i tio nummer per år, både print och digitalt på sajten Maskinentreprenoren.se

Tillsammans med våra systerbolag Roy, a_delivery och Engage har målet varit att vara kreativa, nytänkande och erbjuda den bästa servicen. Allting under samma tak, där vi på Adviser ökat annonsintäkterna genom ett stabilt och erfaret säljteam.

Nedåtgående annonsintäkter satte krav på digital förflyttning

Maskinentreprenörens utmaning med nedåtgående annonsintäkter satte stort krav på en digital förflyttning. Det befintliga säljbolaget hade arbetat länge med produkten och det fanns ett behov av nytänkande och kreativa lösningar. Önskemålet var även att öka samarbetet och dialogen mellan säljavdelningen och redaktionen.

Vidare fanns det en utmaning i att optimera sajten ur ett annons- och teknikperspektiv. Laddtider av annonser, annonsdesign och viewability hade potential att optimeras. Det fanns även ett behov av att öka engagemanget i de sociala kanalerna för att driva trafik till hemsidan och i förlängningen öka annonsintäkterna.

Vi behövde bättre kompetens för att utveckla våra digitala annonser och den digitala utvecklingen som vi planerade för. Vi undersökte marknaden för att hitta en partner som hade bred kompetens inom området. Vår idé är att vi vill jobba med de bästa. Another Media Group fick jobbet”

Micael Appelgren, Chefredaktör Maskinentreprenören

Uppdrag

Advisers uppdrag blev att genom en tät dialog med chefredaktören för Maskinentreprenören öka de befintliga annonsintäkterna genom ett stabilt och erfaret säljteam. Samtidigt genomfördes en digital förflyttning som i sin tur skulle ge möjlighet för de digitala intäkterna att öka.

För att skapa en bra upplevelse för både användare, redaktion och annonsavdelning kopplades koncernens adtech-bolag a_delivery in. Vår kreativa byrå Roy bidrog till den visuella utvecklingen av såväl tidning som sajt, och digitalbyrån Engage kopplades in för att öka trafik och engagemang.

Resultat

Genom kreativa och utmanande lösningar utvecklar Adviser affären för Maskinentreprenören och under 2021 har tidningens kanaler gjort ett rekordår – annonsintäkterna ligger hittills på 5 248 000 kronor. De digitala annonsintäkterna har ökat från nästan obefintliga nivåer till 1 216 000 kronor. Vidare har upplagan nått en rekordhöjning med +31 % under året.

Med tiden fick vi allt bättre förtroende för organisationen och de blev en partner som vi idag ser som tidningens medarbetare. Det är lätt att sjösätta nya projekt, testa, utveckla eller lägga ner.

Micael Appelgren, Chefredaktör Maskinentreprenören

Vill du veta mer?

Kontakta då Rasmus Ohlin så berättar han mer.