Vill du också komma igång med dina digitala event, men vet inte riktigt hur du ska göra? Här delar vi med oss av fyra tips på hur du bör tänka när du skapar ditt event. Genom digitala event har du möjlighet att möta din målgrupp oavsett var de befinner sig, vilket gör det till ett bra alternativ även när vi har möjlighet att ses fysiskt igen.
Hitta rätt ambitionsnivå
Tänk efter noga innan eventet för att komma överens om eventets ambitionsnivå. Ska det vara enkelt eller ska det vara en proffsig produktion med flera vinklar och övergångar? Då kan det vara bra att se över sin kompetensnivå - kanske ska man faktiskt ta in experthjälp.
Håll det kort och koncist
Många undersökningar visar att vi har svårare att hålla koncentrationen vid digitala sammankomster, se därför över längden på eventet och håll det gärna kortare för att få en mer engagerad publik.
Testa tekniken
Som alltid är det viktigt att öva och repetera sitt framförande, men det handlar också om att testa utrustningen. Man vill inte stå där på sändningsdagen och ljudet eller bilden inte fungerar! Det skapar en onödig stress och en dålig start som riskerar att folk kanske slutligen slutar följa eventet. Det sista du vill är att ha ett digitalt event som misslyckas av enbart tekniska skäl.
Finansiering av digitalt event
Många missar att se på möjligheten att finansiera sina event genom t.ex smarta samarbeten, som att erbjuda partners och kommersiella företag att medverka som sponsorer eller experter. Kan du genomföra eventet med andra samarbetspartners?
Är du intresserad av skapa lönsamma event? Adviser kan hjälpa dig med alltifrån att hitta rätt sponsorer till projektledning. Kontakta vår sponsor- och eventansvarige Vejde Ericsson så berättar han mer om hur vi kan hjälpa dig.