På årets första MediaAW var det nästintill fullsatt i Advisers lokaler på Bellmansgatan i Stockholm. Eventet som hölls i samarbete med Sveriges Tidskrifters handlade denna kväll om trendspaningar, men slutade i en diskussion om transparens, thought leaders och att våga sälja sin produkt.
En trend som samtliga panelmedlemmar spådde var vikten av kvalitet
– När allt fler mediehus inför digitala betalmodeller blir urvalet än viktigare. Kvalitet går före kvantitet och redaktionerna blir modigare när det kommer till att välja bort, säger Linnéa Kihlström, redaktör på Dagens Media. Jag tror även att vi kommer se mer samarbete mellan titlar, främst de som har samma ägare. Både redaktionellt och – när det är möjligt – kommersiellt, fortsätter hon.
Även Sebastian TIbbling, Head of Digital på Adviser Försäljning lyfte vikten av kvalitet i sin trendspaning:
– Jag ser en fortsatt ökad vilja att betala för kvalitetsjournalistik - men se till så att ni erbjuder era läsare content i de kanaler de vill umgås med er i.
Den tredje paneldeltagaren, Camilla Björkman, VD på Breakit höll med:
– Fler inser vikten av varumärkesbyggande – inte bara kortsiktig konvertering.
Vilka tre trender ser du för 2020 inom din bransch?
Sebastian Tibbling, Adviser Försäljning
Linnéa Kihlström, Dagens Media
Camilla Björkman, Breakit
Missa inte nästa MediaAW – håll utkik på vår hemsida och sociala medier för mer information.