Kvalitet går före kvantitet när vassa branschprofiler pratar trender

28 februari 2020

På årets första MediaAW var det nästintill fullsatt i Advisers lokaler på Bellmansgatan i Stockholm. Eventet som hölls i samarbete med Sveriges Tidskrifters handlade denna kväll om trendspaningar, men slutade i en diskussion om transparens, thought leaders och att våga sälja sin produkt.

En trend som samtliga panelmedlemmar spådde var vikten av kvalitet

– När allt fler mediehus inför digitala betalmodeller blir urvalet än viktigare. Kvalitet går före kvantitet och redaktionerna blir modigare när det kommer till att välja bort, säger Linnéa Kihlström, redaktör på Dagens Media. Jag tror även att vi kommer se mer samarbete mellan titlar, främst de som har samma ägare. Både redaktionellt och – när det är möjligt – kommersiellt, fortsätter hon.

Även Sebastian TIbbling, Head of Digital på Adviser Försäljning lyfte vikten av kvalitet i sin trendspaning:

– Jag ser en fortsatt ökad vilja att betala för kvalitetsjournalistik - men se till så att ni erbjuder era läsare content i de kanaler de vill umgås med er i.

Den tredje paneldeltagaren, Camilla Björkman, VD på Breakit höll med:

– Fler inser vikten av varumärkesbyggande – inte bara kortsiktig konvertering.

Branschprofilernas tre trender

Vilka tre trender ser du för 2020 inom din bransch?

Sebastian Tibbling, Adviser Försäljning

  1. Färre men värre. Annonsörerna orkar inte jobba med alla, men de som är kreativa och kundfokuserade kommer vinna större del av kunderna budget.
  2. Våga lyfta er syfte! Jag tror de som drivs av ett starkt syfte, ett WHY som man går igång på kommer synas, höras och framförallt lyckas bättre.
  3. Fortsatt ökad vilja att betala för kvalitetsjournalistik - men se till så att ni erbjuder era läsare content i de kanaler de vill umgås med er i.

Linnéa Kihlström, Dagens Media

  1. När allt fler mediehus inför digitala betalmodeller blir urvalet än viktigare. Kvalitet går före kvantitet och redaktionerna blir modigare när det kommer till att välja bort.
  2. Mer samarbete mellan titlar (främst de som har samma ägare). Både redaktionellt och – när det är möjligt – kommersiellt.
  3. Ökat fokus på kringaffärer. Så som utmaningarna ser ut i dag måste vi i branschen hitta nya intäktsområden och på så sätt sprida riskerna.

Camilla Björkman, Breakit

  1. Annonsörer som vill driva viktiga frågor, till exempel inom klimatfrågan.
  2. Ännu mer skräddarsydda och kreativa nativekampanjer.
  3. Fler inser vikten av varumärkesbyggande – inte bara kortsiktig konvertering.

Missa inte nästa MediaAW – håll utkik på vår hemsida och sociala medier för mer information.