Ett år har gått sedan Josefine Blomquist blev försäljningschef på Adviser. Trots dåliga förutsättningar och motgångar i form av yttre faktorer, blev 2021 ett år förknippat med framgång och säljrekord. Vi blickar nu framåt och diskuterar framtidsutsikter, trender och valet mellan print och digitalt.
Branschen är äntligen återhämtad efter pandemin och folk har börjat konsumera igen. Dock råder en viss osäkerhet på grund av den rådande situationen i Ukraina, vilket kan komma att vända upp och ner på marknaden igen som äntligen hade börjat bli stabil. En kort stund kändes det som att allt var möjligt, men nu får vi alla ta det som det kommer och anpassa oss.
Det har trots allt redan hunnit hända mycket nytt på Adviser sedan året startade, och i den riktningen kommer det förhoppningsvis att fortsätta under de kommande månaderna.
– Vi utökar vår produktportfölj detta året och vågar testa nya tillvägagångssätt inom försäljning, vilket jag ser jättemycket fram emot. Vi kommer jobba mer mot B2C än vad vi gjort tidigare och erbjuda sponsorförsäljning, idéförsäljning samt arbeta mer med konceptutveckling.
Adviser kommer titta utanför sina traditionella affärer när de nu utökar sin produktportfölj vilka traditionellt sett främst har bestått av print, display och nativeannonsering. Den uppdaterade produktportföljen kommer att innehålla uppdaterade produkter, målgrupper och kommunikationskanaler.
I takt med att restriktionerna släpper och människor börjar gå tillbaka till det “normala”, kommer Adviser att fortsätta fokusera på att göra skillnad för sina kunder. Josefine berättar att hon ser fram emot att kunna ta fler personliga möten igen och att kunna vara mer tillgänglig.
– Vi såg med spänning fram emot hur allt skulle bli efter att restriktionerna släppte. Nu står vi istället inför en ny kris som har omskakat hela världen. Yttre faktorer är svåra att styra, där gäller det istället att hitta en provisorisk lösning eller utveckla ett arbetssätt som är mer tåligt. Jag ser positivt på 2022 trots allt, nu handlar det om att sticka ut och skapa möjligheter. Året börjar lite försiktigare då många påverkades av sjukfrånvaro och hårda restriktioner men det har lättat nu. Annonsmarknaden är åter stabil och folk är hungriga på att konsumera.
Men vad ska man satsa på då? Print, digitalt, native eller något helt annat? I en värld fylld av möjligheter kan det vara svårt att få grepp om vilken strategi man ska satsa på.
– Det beror helt på vilken bransch du befinner dig i, vad du vill kommunicera samt vilken målgrupp du vill nå. Vi har kunder som omsätter mer genom printannonsering, men vi har även branscher som kommunicerar 100 procent digitalt. Vill du nå ut till arkitekter satsar du förmodligen på print eller åtminstone delvis. Bilder väcker en helt annan känsla i print, vilket är viktigt för mottagaren som troligtvis söker inspiration och ideér. När vi vet vad kunden vill uppnå, kommunicera och åt vilken målgrupp, anpassar vi våra rekommendationer av placeringar utefter det.
Varje dag utsätts vi för över 10.000 reklambudskap. Oavsett om vi föredrar print eller digitalt, är det viktigare än någonsin för företag att synas i rätt sammanhang.
– I det bruset som råder idag, är det lätt att man försvinner i mängden. Att skapa värde och att kundanpassa lösningar är därför viktigare än någonsin. Ditt varumärke ska associeras i rätt sammanhang och nå rätt person vid rätt tidpunkt. Men det är just det vi gör på Adviser och varför vi finns. Vi identifierar behovet hos varje kund och rekommenderar den kanal eller mediemix där de får bäst resultat